Tysk fortsættersprog A

Digital eksamensopgave med adgang til internettet

Fredag den 25. august 2017
kl. 09.00-14.00

Vejledning til opgavesættet


Du skal besvare følgende opgaver:
  • Opgave 1 - 5
  • I opgave 5 skal du besvare opgave 5.1 og én af opgaverne i opgave 5.2.


Vejledning til opgaverne og skabelonen
Den samlede eksaminationstid for opgave 1 - 5 er 5 timer. Besvarelsen bedømmes som en helhed ud fra de faglige mål for tysk fortsættersprog A.

Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som ligger i menuen til venstre. Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1 - 5.

Hjælpemidler
Alle hjælpemidler er tilladt ved besvarelse af opgavesættet. Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.



Henvisninger til tekst, video- og lydklip


Hvis du citerer, skal du angive kilde.
Alt supplerende materiale anvendt i opgave 5 skal være tysksproget og angives med kildehenvisninger.
Du henviser til dele af video- og lydklip ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af klippet.

Når du citerer fra internettet, skal kildeangivelsen indeholde følgende informationer: forfatter, titel, website, dato, dato for besøg, [link]

Eksempler:

Artikel fra internettet med forfatter
Uwe Ebbinghaus: „Das begehrteste Interview der Welt“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 7.9.2006. Besøgt 11.1.2017
[http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/natascha-kampusch-im-fernsehen-das-begehrteste-interview-der-welt-1355873.html]

Artikel fra internettet uden forfatter
„Merkel: Christen brauchen mehr Selbstbewusstsein“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 15.1.2015. Besøgt 11.1.2017
[http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/angela-merkel-im-interview-ueber-islamisierung-in-deutschland-13371711.html]

Opslag på internettet
„Emanzipation“, Wikipedia. Besøgt 11.1.2017
[http://de.wikipedia.org/wiki/Emanzipation]

Video på internettet
„ZDF-Sommerinterview mit Angela Merkel“, YouTube, 19.8.2013. Besøgt 11.1.2017
[https://www.youtube.com/watch?v=T2q4q1O_B4g]





Opgave 1: Tekstforståelse


Opgaven tester din forståelse af teksten „Die Sache mit Jorinde Semmler” (PDF), som er en del af materialet i opgave 5.

Afgør, om udsagnene er rigtige eller forkerte.



Udsagn Rigtigt Forkert
1. Jorinde verliert an einem Samstagmorgen im Oktober ihr Handy in der S-Bahn.    
2. Jorinde ist nicht nüchtern, als sie an diesem Morgen nach Hause fährt.    
3. Borowski fährt normalerweise mit dem Taxi zur Arbeit.    
4. Ein Taxifahrer findet Jorindes Handy.    
5. Borowski arbeitet als Parkhauswächter.    
6. Borowski ist gerne unter Menschen.    
7. Jorinde erzählt ihrer Mutter nicht, dass sie ihr Handy verloren hat.    
8. Borowski kauft ein Ladekabel.    
9. Borowski ist auf Geschäftsreise.    
10. Borowski guckt sich die Fotos von Jorinde an.    
11. Jorindes Musik gefällt Borowski.    
12. Borowskis Nachbar verkauft schmutzige Filme.    
13. Jorinde sagt: „Gute Nacht, mein Engel!“    
14. Borowski will Mittwochmorgen Jorinde treffen.    
15. Jorinde gibt Borowski einen Finderlohn.    
16. Jorinde freut sich über die SMS: „Jorinde & Eugen forever.“    




Opgave 2: Possessive pronominer (ejestedord)


1. Indsæt i de følgende sætninger det manglende possessive pronomen. Sætningerne skal passe til indholdet i teksten.

Eksempel:

Borowski hat Probleme mit ___________ Schlüssel. → Borowski hat Probleme mit seinem Schlüssel.

  1. Jorinde verliert ___________ Handy.
  2. Das Handy rutscht aus ___________ Jackentasche.
  3. Borowski hat ___________ Handy gefunden.
  4. Borowski fährt zu ___________ Arbeitsplatz.
  5. Jorinde hat ___________ Fotos auf dem Handy.
  6. Thea und Emily sind ___________ Freundinnen.
  7. Borowskis Mutter ruft ___________ Sohn an.
  8. Jorinde pfeift ___________ Hund zurück.
  9. Borowski schläft mit ___________ Handy in der Hand.
  10. Borowski mag ___________ Arbeit.
  11. Borowski ist über die Bemerkung ___________ Mutter böse.


2. Forklar brugen af possessive pronominer i sætning 1, 9 og 11. Du skal i hver sætning redegøre for valg af possessivt pronomen og pronomenets køn, tal og kasus.




Opgave 3: Passiv


1. Omskriv følgende sætninger fra aktiv til passiv. Du skal anvende den samme tid i passiv, som er anvendt i de aktive sætninger.

Eksempel:

Borowski bezahlt den Taxifahrer. → Der Taxifahrer wird von Borowski bezahlt.

  1. Der Taxifahrer bringt Jorinde nach Hause.
  2. Borowski findet Jorindes Handy.
  3. Jorinde rief Borowski an.
  4. Borowski hat ein Ladekabel gekauft.
  5. Borowski löschte die Fotos von dem Jungen.
  6. Ein Nachbar hatte Jorindes Fotos kopiert.
  7. Borowski bricht das Fahrradschloss auf.
  8. Jorinde hält einen fuchsfarbenen Hund.
  9. Jorindes Weckton hat Borowski geweckt.
  10. Borowskis Mutter wird das Salzteigschild backen.


2. Forklar din konstruktion af de passive verbalformer i sætning 1, 5 og 9.




Opgave 4: Præteritum (datid)


1. Omskriv nedenstående tekstpassager fra præsens (nutid) til præteritum (datid).
  1. Borowski macht Feierabend. Zu Hause schiebt er sich eine Pizza Hawaii in den Ofen und blättert die Fotos von Jorinde Semmler durch.

  2. Jorinde feiert viel. Zumindest sind da ziemlich viele Partyfotos. Borowski findet das nicht gut.

  3. Zumindest hat sie Bilder aus Paris und New York und von anderen Urlaubsorten, die Borowski nicht kennt.

  4. Emily muss Jorindes beste Freundin sein. Sie hat rote Haare und große Brüste. Sie ist auf vielen Bildern zu sehen. Und sie schreibt ihr die meisten SMS.

  5. Jeden Mittwochabend gehen Jorinde, Emily und eine Thea zum Zumba.

2. Giv to regler for, hvordan man danner præteritum på tysk. Underbyg reglerne med eksempler fra ovenstående sætninger.




Opgave 5


I opgave 5 skal du besvare opgave 5.1 og én af opgaverne i opgave 5.2.

Opgave 5.1 og 5.2 skal tilsammen fylde cirka 400 ord eksklusive citater.

De to opgaver skal besvares separat.

5.1


Schreibe über Jorinde und Borowski.
Folgendes muss dabei berücksichtigt werden:


Wie bekommt Borowski Jorindes Handy?
Wie reagiert Jorinde auf das Verschwinden ihres Handys?
Was macht Borowski mit Jorindes Handy?
Wie bekommt Jorinde ihr Handy zurück?


Materialien
Nora Gantenbrink: „Die Sache mit Jorinde Semmler“, 2013 (PDF)




5.2


Beantworte eine der folgenden Aufgaben:

a.   Charakterisiere Borowski.
b.   Beschreibe und kommentiere Jorindes Leben.
c.   Vergleiche Borowskis und Jorindes Leben.
d.   Beschreibe die Beziehung zwischen Borowski und seiner Mutter.
e.   Kommentiere den Schluss des Textes.
f.   Welche Vor- und Nachteile sind damit verbunden, persönliche Daten und Fotos auf dem Handy zu haben?
g.   Kommentiere das Bild „Stalking“ von Hanne Hick in Bezug auf den Text „Die Sache mit Jorinde Semmler“. (Bild)




Skabelon


Hent skabelonen til besvarelsen i menuen til venstre. Den indeholder sidehoved til dine eksamensoplysninger og felter til besvarelse af opgaverne. Husk at udfylde sidehovedet.

Kilder


Anvendt materiale (til brug for Copydan):

Nora Gantenbrink: „Die Sache mit Jorinde Semmler“ fra: Nora Gantenbrink: „Verficktes Herz & andere Geschichten“, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2013

Modelfoto af taxa, Shutterstock (tekst, s. 1)
[https://www.shutterstock.com/video/clip-5279315-stock-footage-taxi-driving-with-motion-blur-and-city-lights-stock-video.html]

Parkeringskælder, Wiki Commons, (tekst, s. 2)
[https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Parkhaus_Rheinauhafen.jpg]

Modelbillede af mobiltelefon, Pixabay, (tekst, s. 4)
[https://pixabay.com/de/elektronik-h%C3%A4nde-handy-smartphone-1851218/]

Hanne Hick: „Stalking“, 2006 (opgave 5.2)
[http://www.hanne-hick.de/malerei/frauen_in_veraenderung.php]