Samfundsfag A
Digital eksamensopgave med adgang til internettet
Onsdag den 27. maj 2015
2. del kl. 10.00-15.00
MAGT
Opgavernes spørgsmål med bilag.
Dette opgavesæt består af en fællesdel og tre delopgaver.
Fællesdelens to spørgsmål (1a og 1b) skal begge besvares.
Af de tre delopgaver (A, B og C) skal du vælge én til besvarelse.
Ved bedømmelsen af besvarelsen vejer alle 3 spørgsmål (spørgsmål 1, 2 og 3) lige meget.
Det betyder, at fællesdelen (samlet) vejer cirka 1/3 og delopgaven cirka 2/3.
Fællesdel
Besvarelserne af opgaverne 1a og 1b må samlet maksimalt fylde 700 ord.
1a. | Hvad kan der af figur 1 udledes om sammenhængen mellem BNP pr. indbygger og graden af oplevet sikkerhed? |
1b. | Opstil tre hypoteser, der kan forklare de mønstre om oplevet indflydelse i EU, der fremgår af figur 2 og 3.
Hver hypotese skal understøttes af en faglig begrundelse. |
Delopgave A
Stærke og svage stater
2. | Undersøg, hvad der af materialet i bilag A1
(tabel 1,
tabel 2,
figur 1 og tabel 3) og supplerende
materiale kan udledes om de udvalgte landes styrker og svagheder.
Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger. Angiv kilde ved anvendelse af supplerende materiale. |
3. | Diskutér, hvordan Danmark skal håndtere truslen fra Islamisk Stat (IS) i Syrien og Irak.
Diskussionen skal tage udgangspunkt i videoklippet (bilag A2), og du skal anvende viden om hård og blød magt. Angiv kilde, hvis du anvender supplerende materiale. |
Delopgave B
Magt og demokrati
2. | Sammenlign de opfattelser af udfordringerne for det danske demokrati, som kommer til udtryk i bilag
B1,
B2 og
B3.
I sammenligningen skal du anvende viden om magtopfattelser. |
3. | Du er økonomisk-politisk rådgiver for Socialdemokraternes formand. Skriv et notat, der sætter vedkommende i stand til at udnytte begrebet ”konkurrencestat” på en måde, der
kan gavne Socialdemokraterne i en valgkamp.
Notatet skal tage udgangspunkt i videoklippet (bilag B4), og du skal anvende viden om magt og politisk meningsdannelse. Angiv kilde, hvis du anvender supplerende materiale. |
Delopgave C
Medier og socialisering
2. | Undersøg, hvad der af materialet i bilag C1 (tabel 1,
tabel 2, tabel 3 og tabel 4)
og supplerende materiale kan udledes om danskernes medievaner.
Undersøgelsen skal understøttes af relevante beregninger. Angiv kilde ved anvendelse af supplerende materiale. |
3. | Diskutér, hvilke positive og negative konsekvenser det ændrede mediebillede har for individets identitetsdannelse i det senmoderne samfund.
Diskussionen skal tage udgangspunkt i videoklippet (bilag C2), og du skal anvende sociologiske teorier. Angiv kilde, hvis du anvender supplerende materiale. |
Bilagsoversigt
Fællesdel
1a: | UNDP: Human Development Report 2014. |
1b: | Figur 2 og figur 3: | Standard Eurobarometer 81. 2014. |
Delopgave A: Stærke og svage stater
A1: | Tabel 1: | Den Internationale Valutafond (IMF). August 2014. |
Tabel 2: | Fragile States Index. 2014. Fund For Peace. | |
Figur 1: | Global Terrorism Database. 2013. Study of Terrorism and Responses to Terrorism. | |
Tabel 3: | Verdensbanken, Verdensudviklingsindikatorer. 2014 |
A2: | DR2: ”ISIS – Terror i Irak.”
17.8.2014. Uddrag. |
Delopgave B: Magt og demokrati
B1: | Mads Christian Esbensen: ”En lobbyists bekendelser.”
Berlingske 13.12.2012. Uddrag. |
B2: | Thomas Klimek: ”Markedet har mere magt end demokratiet.”
Information 20.12.2012. Uddrag. |
B3: | Michael Böss: ”Konkurrencestaten udhuler folkestyret.”
Berlingske 1.3.2014. Uddrag. |
B4: | DR : ”Hvad er en konkurrencestat, Bjarne Corydon?”
30.9.2013. |
Delopgave C: Medier og socialisering
C1: | Tabel 1 og 2: | Kulturministeriet: ”Danskernes kulturvaner 2012”. |
Tabel 3: | AAU Surveybank. | |
Tabel 4: | Danmarks Statistik: ”IT-anvendelse i befolkningen”. 2013. |
C2: | DR: ”TV!TV!TV!” (Udsendelse nr. 6).
2011. Uddrag. |